علامه محمدتقی جعفری

1402-09-23

 علامه محمد تقی جعفری (۱۳۰۲ - ۱۳۷۷هـ.ش)، حکیم، فیلسوف، متکلم، فقیه، اصولی نامدار و از علمای بزرگ معاصر شیعه بود .  وی بیش از ۸۰ جلد کتاب تالیف کرده  که جبر و اختیار، شرح نهج‌البلاغه، شرح مثنوی معنوی و وجدان، از معروف‌ترین آن‌هاست. او بارها با «برتراند راسل» در مسائل فلسفی نامه‌نگاری داشته و همچنین گفتگوهایی با «روژه گارودی»، «پروفسور عبدالسلام» و «پروفسور روزنتال»  داشته است.

علامه محمدتقی جعفری، سال ۱۳۰۲ ش در تبریز چشم به جهان گشود. وی خواندن و نوشتن را پیش از آغاز دبستان، از مادر فرا گرفت و پس از پایان دروس ابتدایی، وارد حوزه علمیه طالبیّه تبریز شد، سپس در طلب دانش، راهی تهران و قم شد.
او در تهران و قم از محضر فقها و حکمایی چون: میرزا مهدی آشتیانی، شیخ محمدرضا تنکابنی و میرزا محمدتقی زرگر تبریزی بهره‌هایی شایان برد. به دنبال آن، به سبب بیماری و رحلت مادر، به تبریز برگشت و در درس آیت‌الله شهیدی حضور یافت.‌ اندکی بعد با اصرار استاد راه نجف را در پیش گرفت. حضور ۱۱ ساله محمدتقی جعفری در دانشگاه دینیِ نجف و حضور در حلقه درسی علمایی همچون سیدابوالقاسم خویی و آیت‌اللّه‌ حکیم‌ و همچنین هم‌اندیشی با محمدرضا مظفر فیلسوف، فقیه و منطقیِ نواندیش در نجف و احمد امین ریاضیدان عراقی؛ تاثیر شگرفی در شکل‌گیریِ شخصیت علمی و عملیِ جعفری داشت، به گونه‌ای که در سن ۲۳ سالگی (سال ۱۳۶۶ ق) موفق به اخذ درجه اجتهاد از شیخ محمدکاظم شیرازی شد.
ایشان پس از اتمام تحصیلات، در خلال سال‌های دهه ۳۰ به ایران بازگشت و به بررسی جریانات فکریِ روز پرداخت. در مدت زمانی نه چندان زیاد، توانست تالیفاتی پرشمار و عمدتاً بدیع از خود به یادگار نهد، که از مشهورترین آنها می‌توان به مجموعه ۱۵ جلدیِ «تفسیر و نقد و تحلیل مثنوی» و «ترجمه و تفسیر نهج البلاغه» در ۲۷ مجلد اشاره کرد.
علامه جعفری‌ از حدود سال ۱۳۴۳ ش‌ مخاطبان‌ دانشگاهی‌ پیدا کرد و با سخنرانی‌ در دانشگاه‌ها یا برگزاری‌ جلسات‌ درس‌ در منزل‌ برای‌ دانشجویان‌، با آن‌ها ارتباط‌ برقرار کرد. علاوه‌ بر دانشجویان‌، عامه مردم‌ نیز به‌ وی‌ علاقه‌مند بودند و او گاه‌ در مساجد و جلسات‌ دینی‌ نیز سخنرانی‌ می‌کرد. مدتی‌ نیز عضو هیئت‌ مدیره حسینیه ارشاد بود و در آن‌جا هم‌ سخنرانی‌ می‌کرد، اما از این‌ مسئولیت‌ کناره‌ گرفت‌.از دهه ۱۳۵۰ ش‌، مخاطبان‌ ایسان به‌تدریج‌ افزایش‌ یافت‌ و منزل‌ او محل‌ رفت‌ و آمد گروه‌های‌ گوناگون‌، به‌ویژه‌ دانشجویان‌ و دانشگاهیان‌، شد.
استاد جعفری حدود ۵۰ سال به تعلیم و تربیت جامعه اشتغال داشت. در این مدت طولانی بسیاری از پژوهشگران حوزه و دانشگاه از دروس ایشان استفاده کرده و نکته‌ها آموختند که از جمله می‌توان به دکتر «عبدالرحیم گواهی»؛ دکتر «عبدالله نصری» حجت الاسلام دکتر «محمدمهدی گرجیان» اشاره کرد.
از علامه  محمدتقی‌ جعفری‌ آثار فراوانی‌ به‌ جامانده‌ است‌ که‌ از یک‌سو حاکی‌ از پشتکار و اشتغال‌ دائم‌ علمی‌ او و از سوی‌ دیگر حاکی‌ از وسعت‌ مشرب‌، خردگرایی‌ و پرهیز از تقلید، تعلقات‌ دینی‌ عمیق‌ و علاقه او به‌ علوم‌ و معارف‌ بشری‌ به‌ معنای‌ عام‌ کلمه‌ است‌، چنانکه‌ او از سویی‌ به‌ فلسفه‌ (بیشتر فلسفه مشائی‌ ) علاقه‌ داشت‌ و از سوی‌ دیگر اهل‌ ذوق‌ و شعر بود، از سویی‌ به‌ عرفان‌ دلبستگی‌ داشت‌ و از سوی‌ دیگر متوجه‌ علوم‌ نو و حقوق‌ و اجتماعیات‌ و فلسفه جدید بود. رویکرد او مجموعاً رویکردی‌ استدلالی‌ و منطق‌باور بود و لذا چه‌ در فلسفه اسلامی‌ چه‌ در فلسفه جدید و چه‌ در پرداختن‌ به‌ دیگر علوم‌ و معارف‌، می‌کوشید از مسیر بحث‌ استدلالی‌ خارج‌ نشود. همین‌ علاقه‌ به‌ منطق‌ و استدلال‌ مبنای‌ داوری‌ او در باره آثار و آرای‌ اشخاص‌ بود.
علامه محمدتقی جعفری پس از عمری تلاش و تکاپو، در ۲۵ آبان سال ۱۳۷۷ ش به رحمت ایزدی پیوست و در شهر مشهد در حرم مطهر امام رضا (علیه‌السلام)، در دارالزهد به خاک سپرده شد. آثار ایشان حوزه‌های‌ گوناگونی‌ را در بر می‌گیرد که‌ برخی‌ از آن‌ها عبارت‌اند از:

• اخلاق؛
   - وجدان‌، تهران‌ ۱۳۴۲ ش‌.
   - اخلاق‌ و مذهب‌، تهران‌ ۱۳۵۴ ش‌.

• فلسفه‌ و عرفان؛
   - جبر و اختیار، تهران‌۱۳۳۴ ش‌.
   - سخنی‌ کوتاه‌ در علم‌ امام‌، تهران‌ ۱۳۵۱ ش‌.
   - فلسفه زیبایی‌ و هنر از دیدگاه‌ اسلام‌، تهران‌ ۱۳۶۹ ش‌.
   - حکمت‌، عرفان‌ و اخلاق‌ در شعر نظامی‌ گنجوی‌، تهران‌ ۱۳۷۰ ش‌.
   - تحلیل‌ شخصیت‌ خیام‌، تهران‌ ۱۳۶۸ ش‌.
   - تفسیر و نقد و تحلیل‌ مثنوی، تهران‌ ۱۳۴۹ـ۱۳۵۷ ش‌، ۱۵ ج‌.
   - از دریا به‌ دریا (کشف‌الابیات‌ مثنوی)، تهران‌ ۱۳۶۴ ش‌، ۴۱ ج‌.
   - عقل‌ و عاقل‌ و معقول‌، تهران‌۱۳۵۹ش‌.
   - عوامل‌جذابیت‌ در سخنان‌ جلال‌الدین‌ محمد مولوی‌، تبریز ۱۳۷۶ ش‌.
   - عرفان‌ اسلامی‌، تهران‌ ۱۳۷۳ ش‌.

• فقه‌؛
  - رسائل‌ فقهی‌، تهران‌ ۱۳۷۷ ش‌.

• انسان‌شناسی‌؛
   - آفرینش‌ و انسان‌، تهران‌ ۱۳۵۱ ش‌.
   - انسان‌ در افق‌ قرآن‌ از نظر فردی‌ و اجتماعی‌، اصفهان‌ ۱۳۴۹ ش‌.
   - ارتباط‌ انسان‌ و جهان‌ و انعکاس‌ تحول‌ مادّه فلسفی‌ و جرم‌ فیزیکی‌ در ادراک‌ بشر از قدیمترین‌ ازمنه فلسفه‌ تا قرن‌ حاضر، تهران‌ ۱۳۳۷ ش‌.

• فلسفه علم‌ و علم‌ و دین‌؛
   - تحقیقی‌ در فلسفه‌ علم‌، تهران‌ ۱۳۷۲ ش‌.
   - فلسفه دین‌، تهران‌ ۱۳۷۵ ش‌.
   - رابطه علم‌ و حقیقت‌، تبریز ۱۳۴۵ ش‌.
   - علم‌ از دیدگاه‌ اسلام‌، تهران‌ ۱۳۶۰ ش‌.
   - تعاون‌الدین‌ و العلم‌، تهران‌ ۱۳۷۸ ش‌.
   - علم‌ در خدمت‌ انسان‌، تهران‌ ۱۳۴۴ ش‌.
   - علم‌ و دین‌ در حیات‌ معقول‌، تهران‌ ۱۳۶۹ ش‌.

• بررسی‌ آثار متفکران‌ غربی‌؛
   - توضیح‌ و بررسی‌ مصاحبه‌ی‌ برتراند راسل‌، تهران‌ ۱۳۴۲ ش‌.
   - بررسی‌ و نقد افکار راسل‌، تهران‌ ۱۳۶۴ ش‌.
   - بررسی‌ و نقد نظریات‌ هیوم‌ در چهار مسأله‌ فلسفی‌، تهران‌ ۱۳۷۴ ش‌.
   - حاشیه‌ بر برگزیده افکار راسل‌، تهران‌ ۱۳۵۰ ش‌.
   - حاشیه‌ بر سرگذشت‌ اندیشه‌ها، اثر آلفرد نورث‌ وایتهد، تهران‌ ۱۳۷۰ـ۱۳۷۱ ش‌.
   - حاشیه‌ بر ادیان‌ زنده جهان‌، اثر رابرت‌ ا. هیوم‌، تهران‌ ۱۳۶۹ ش‌.

• قرآن‌ پژوهی‌ و ائمه‌؛
   - حرکت‌ و تحول‌ از دیدگاه‌ قرآن‌، تهران‌ ۱۳۶۰ ش‌.
   - شناخت‌ از دیدگاه‌ علمی‌ و از دیدگاه‌ قرآن‌، تهران‌ ۱۳۶۰ ش‌.
   - انسان‌ در افق‌ قرآن‌، اصفهان‌ ۱۳۴۹ ش‌.
   - نیایش‌ حسین‌ در عرفات‌، تهران‌ ۱۳۴۷ ش‌.
   - امام‌ حسین‌: شهید فرهنگ‌ پیشرو انسانیت‌، تهران‌ ۱۳۸۰ ش‌.
   - ترجمه‌ و تفسیر نهج‌البلاغه‌، تهران‌ ۱۳۵۷ـ ۱۳۷۸ ش‌، ۲۷ جلد.
   - خدا و جهان‌ و انسان‌ از دیدگاه‌ علی‌بن‌ ابیطالب‌ (ع‌) و نهج‌البلاغه، تهران‌ ۱۳۵۹ ش‌.
   - علی‌ و مسأله مرگ‌، تهران‌ ۱۳۵۲ ش‌.

منبع:
-  وبگاه ویکی فقه