کتاب «نظام مدیریت دانش و طبقهبندی علوم با رویکرد اسلامی» منتشر شد
1402-03-31
در این کتاب که به قلم استاد محمد حسین ملکزاده نگاشته شده، مولف ضمن برشمردن اهمیت طبقه علوم در مدیریت دانش نگاهی گذرا به سیر طبقه بندی علوم در طول تاریخ به ویژه از منظر فلاسفه مسلمان داشته و در پایان مدلی با نگاه اسلامی برای طبقه علوم بر اساس روایات ارائه کرده است.
کتاب « نظام مدیریت دانش و طبقه بندی علوم با رویکرد اسلامی » توسط استاد محمدحسین ملک زاده به رشته تحریر درآمده. این کتاب شامل ۵ فصل و در ۳۰۰ صفحه توسط انتشارات منهاج به چاپ رسیده است.
کوشش مولف در این کتاب بر این بوده است که ضمن تعریفی نو از مدیریت دانش و اشاره به مسیر دانش از تولید تا مصرف، اهمیت مدیرت دانش و تاثیر آن بر فضای جامعه علمی و جهت گیری مسیر دانش را شرح دهد. مولف ضمن اشاره به مبانی هستی شناسی و معرفت شناسی به موضوع طبقه بندی علوم و اهمیت آن در مدیریت دانش پرداخته و در ادامه ضمن تبیین پیشینه طبقه علوم توسط فلاسفه یونان باستان و فلاسفه مسلمان تاکید دارد که اگر ما بخواهید به تولید علم اسلامی بپردازیم الزاما باید نظام طبقه علوم ما نیز با رویکردی اسلامی باشد تا به خروجی مطلوب منجر شود و در نهایت طرحی نو برای طبقه بندی علوم با نگاه اسلامی ارائه میدهد.
در فصل اول این کتاب ضمن تعریف مدیریت دانش و ثمرات آن ذکر شده است. در فصل دوم به تعریف فلسفه و انواع آن می پردازد و بعد از تعریف فلسفه علم و بر شمردن اهمیت آن در مدیریت دانش تاکید دارد که فیلسوفان علم باید در عالی جایگاه نظام مدیریت دانش قرار بگیرند. در این فصل همچنین اشاره به سنت پیشینیان ما در اهمیت فلسفه علم و نگاه هنجاری به علم اشاره شده که در ابتدای کتاب های علمی بحثی به نام رئوس ثمانیه وجود داشته است که در واقع به نوعی اشاره به مباحث فلسفه آن علم است.
در فصل سوم ضمن تعریف طبقه بندی علوم و معرفی معیار های تمایز علوم، سیر منطقی برای رسیدن به طبقه بندی علوم را ذکر کرده و به هدف طبقه بندی علوم و بیان آثار و فواید آن از جمله مشخص شدن تقدم و تاخر علوم و نقش طبقه بندی علوم در مدیریت دانش میپردازد. در ادامه به نقش فیلسوفان در طبقه بندی علوم اشاره میکند و دلیل آنکه فیلسوفان را معلم می نامند را طبقه بندی علوم توسط ایشان میداند و طبقه بندی های ارائه شده توسط ارسطو، فارابی، غزالی و دانشمندان غربی ها و برخی طبقه بندی های متاخر را شرح میدهد.
مولف در فصل چهارم به آیات و روایات پیرامون علم و اهمیت و انواع آن از نگاه قرآن و روایات پیامبر(ص) و و ائمه اطهار میپردازد و ضمن تبیین علوم نافع و غیر نافع و نیز مفید و غیر مفید، تقسیم بندی های علوم بر اساس روایات را شرح میدهدو در فصل پایانی پس از مقدمههایی از روایات مولف طبقه بندی مد نظر خود با رویکرد اسلامی را ارائه میدهد و در ادامه به شرح زیر شاخه های میپردازد.