کتاب چیستی تکامل

کتاب «چیستی تکامل» نوشته ارنست مایر است که توسط  مهدی صادقی به فارسی ترجمه شده و به همت انتشارات نی وارد بازار نشر شده است.
تقریبا یک قرن و نیم بعد از کتاب "منشا گونه ها" نوشته داروین ، بنای زیست شناسی تکاملی هنوز بر پایه ای که داروین بنا نهاده استوار است. ارنست والتر مایر (زاده ۵ ژوئن ۱۹۰۴ - درگذشته ۳ فوریه ۲۰۰۵) زیست‌شناس آمریکایی آلمانی‌تبار است که برای آثارش در زمینه آرایه‌شناسی پرندگان، ژنتیک جمعیتی و تکامل مشهور است و به عنوان یکی از زیست‌شناسان برجسته دنیا و طرفدار نظریه تکامل، او را گاه «چارلز داروین سده بیستم میلادی» خوانده‌اند، او از پیشگامان استفاده از ژنتیک مدرن برای گسترش  زیست شناسی (تکاملی) است.
 نظریه داروین - ترکیبی از ۵ نظریه - در انقلاب دوم داروین در دهه ۱۹۴۰ است، هنگامی که دانشمندان سرانجام ناپیوستگی های تکاملی را به نفع تغییر تدریجی در جمعیت های زیاد رد کردند ، این نظریه مورد پذیرش بسیاری از زیست شناسان در آن مقطع قرار گرفت. از آن زمان ، زیست شناسان ابزارهای قدرتمند جدیدی را برای جستجوی تحولات تکاملی در سطح مولکولی بدست آورده اند. اما با وجود قدرت تبیینی و ماندگار داروینیسم ، "ارنست مایر" هنوز با اسرار سرسختانه ای روبرو می شود: به عنوان مثال ، چرا فسیل های زنده (مانند خرچنگ نعل اسبی) تکامل نمی یابند؟ و چگونه هوش بالا و نوع دوستی ایده آلیستی در میان آن موجودات عجیب به نام انسان ظاهر شد؟ 
"چیستی تکامل"  یک دفاع جانانه از توضیحات داروینی در مورد زیست شناسی و راهنمایی زیبا درباره تکامل برای عموم خوانندگان در بردارد؛ کتاب "چیستی تکامل" مخاطبان مختلفی را در ذهن دارد: دانشمندان و غیردانشمندان که تفکر تکاملی را می پذیرند اما دقیقا نمی دانند چگونه کار می کند و همچنین آنانی که تکامل را می پذیرند اما از صحت توضیحات داروینی مطمئن نیستند. "ارنست مایر "با وضوح کمیابی سوالات را در قلب تکامل مطرح می کند - مدارک تکامل روی زمین چیست؟ منشأ و نقش تنوع ارگانیک چیست؟ -و با زبانی تازه و غیرتکنیکی توصیف می کند که چگونه جستجوی پاسخ در طول سالها راه حل هایی برای چالش برانگیزترین مشکلات مطرح شده توسط نظریه تکامل ارائه داده است. در بخش تحریک آمیز نهایی ، "ارنست مایر" اظهار داشته که چگونه درک بهتر ما از تکامل بر دیدگاه ها و ارزش های انسان مدرن تأثیر گذاشته است.
ارنست مایر با وجود اینکه خود از طرفدارن سرسخت نظریه تکامل داروین است و در این کتاب  هم از این نظریه دفاع میکند اما همانند رزنبرگ در کتاب « فلسفه زیست شناسی»  او هم  به شما نقاط ضعف و ابهامات تکامل اشاره می‌کند و خیلی جاها ناخود آگاه خود نویسنده لا به لای دفاع از داروین نقاط ضعف را نشان میدهد.
در قسمت‌هایی از این کتاب می‌خوانیم:
« تکامل تغییر در ویژگی های جمعیت موجودات زنده در طول زمان است.  به عبارت دیگر، جمعیت به اصطلاح واحد تکاملی ( ۸۱) است. هرچند ژن ها، افراد و گونه ها نیز نقشی بر عهده دارند اما این تغییر در جمعیت است که تکامل موجودات زنده را مشخص می کند. گاه ادعا می شود که تکامل با ایجاد نظم، با قانون آنتروپی فیزیک در تضاد است؛ قانونی که بر اساس آن تغییرات تکاملی باید به افزایش بی نظمی بینجامد. درواقع تزاحمی در کار نیست زیرا قانون آنتروپی فقط در مورد سیستم های بسته ( ۸۲) صادق است حال آن که تکامل گونه های موجودات زنده در یک سیستم باز ( ۸۳) رخ می دهد که در آن موجودات می توانند آنتروپی خود را به هزینه ی محیط کاهش دهند و خورشید درون داد پیوسته ای از انرژی را فراهم می کند.»

منبع:
- ایران کتاب

دیدگاه‌ها (0)